Co dělají synové?
Poznámky z kázání Paula Manwaringa
bethel.tv/watch/2115/things-sons-do-sunday-pm/2014/08/24
- Musíme se naučit být v přítomnosti jeden druhého – tím se připravujeme na bytí v Boží přítomnosti. Musíme umět být přítomni jeden pro druhého, stejně jako být přítomni pro Boha.
- Dnes už se prakticky všechno sežene přes internet – kromě společného prožitku Boží přítomnosti a kromě osobních vztahů tváří v tvář. A právě to dnes potřebujeme víc než kdykoli předtím.
- Když vím, kdo jsem, ale nic na základě toho nedělám, popírám toho, kdo mi dal moji identitu. Když dělám bez toho, že bych věděl, kdo jsem, říkám Bohu: dělám to bez tebe. Potřebujeme obojí, být i dělat.
Co tedy dělají synové a dcery:
- Zaprvé objeví, že jsou synem / dcerou. Když člověk není synem, nemůže se stát otcem – ze synovství nikdy „neodmaturujeme“, i Ježíš je Syn navěky. Klíčem k nalézání otců je objevit v sobě syna. Kvalita otce neurčuje kvalitu syna (Ježíš je syn Davidův a David byl svého času i cizoložník a vrah). Když v sobě neobjevíš syna, každý otec tě zklame, protože každý dělá chyby. Nikdy nepřestaneme být syny / dcerami, to je základ. „Stal jsem se otcem, už nejsem syn,“ to je velký omyl.
- Synové přijímají skrze to, že zaujmou postavení/postoj synů (position themselves as sons).
- Synové slouží otcově vizi (a skrze to jsou povýšeni). Synové dělají otcům radost, to je biblické (Přs.10:1), k tomu jsme tady a žít jinak by byla skoro anarchie. Ale neděje se to skrze poslouchání příkazů, děje se to skrze žití vzájemného vztahu, skrze dělání věcí společně.
- Synové přijímají a učí se – jako mistr řemeslník, který se nepřestává dál učit.
- Synové ctí / žijí úctu a skrze ni získávají věčný život. Ctí rodiče i druhé lidi. Ježíš ctil Otce, ale ctil i nás, jeho smrt vyjadřovala, jak velikou cenu v jeho očích máme – a tím získal věčný život.
- Synové jsou ochotní nechat se vyslat (J 3:16) – Ježíš nešel na rozkaz nadřízeného, ale z toho nejčistšího vztahu lásky s Otcem a Duchem. Synové se nebojí, důvěřují rodičům, že je vyšlou na místo, které pro ně bude nejvhodnější (i když třeba ne nejpohodlnější).
- Synové nesou rodinné jméno a nesou ho s hrdostí.
- Synové si užívají společný čas s rodiči. I když už jsou dospělí a mají vlastní děti, stejně je těší být spolu s mámou a tátou a „dělat rodinu“. Tohle je potřeba pěstovat v přirozené oblasti, abychom se v tom rozvíjeli v té duchovní.
- Synové spravují zděděnou a darovanou milost (přízeň a tituly). Vědí kým jsou, ale také jsou si vědomi toho, že někdo zaplatil cenu, aby tím mohli být. Nespí na vavřínech, nemyslí si, že jsou víc než někdo jiný, ale spravují a rozhojňují své dědictví.
- Synové přikrývají chyby svých rodičů (jako Šém a Jefet přikryli Noeho), nevystavují je druhým. Mluví o rodině dobře, dělají si zásobu dobrých „příběhů“, aby měli co dobrého o rodině říkat. Království funguje na principu rodiny (family is the way of the Kingdom).
- Synové se starají o matky – dcery také, ale synové zvlášť. Ježíš svěřil Marii Janovi – skuteční synové vědí, jak pečovat o ženy (nejen o vlastní matku). Jedna z největších rolí otce je naučit své syny milovat jejich ženy.
- Synové dělají to, co vidí dělat Otce. Ježíš dělal věci, protože byl Syn – a to nebylo skutkaření!
- Synové ctí památku svých rodičů, aby ji předávali dalším pokolení.
- Synové si cení toho, co je před nimi, co se chystají udělat. Ježíš pro radost, která byla před ním, vytrpěl kříž – a přivedl tím mnoho synů do slávy.
- Synové kolem sebe šíří kulturu synovství (opak sirotka), kulturu přijetí za syny. Je rozdíl mezi tím, být zplozený potomek a být opravdu syn. Každý z nás potřebuje prožít přijetí za syna, začlenění do rodiny.
- Synové vědí, jak směrovat mladší sourozence k dobrým rozhodnutím a dobrému životu – a dělají to. Jsou prostředníky mezi rodiči a mladšími sourozenci. Mezi nebem a zemí, mezi Otcem a ztracenými…
- Synové vědí, kým jsou, proč tu jsou a kam jdou.
- Synové se dají poučit, nesnědli všechnu moudrost světa, ani to nepředstírají.
- Synové reprezentují Otce – Ježíš: Kdo viděl mě, viděl Otce.
- Synové rádi oslavují, jsou všude tam, kde je někdo ze sourozenců oslavovaný. Sirotci žárlí a cítí se nechtění, ale synové vědí, že i pro ně je tu hojnost přízně a požehnání, i když jejich chvíle přijde třeba až za rok.
- Synové bojují za rodinné hodnoty, za Boží právo a spravedlnost = za uzdravení rozbitých vztahů mezi Bohem a lidmi i mezi lidmi navzájem. Ježíš za to položil život.
- Synové jsou favorizovaní / oblíbenci, ale nejsou sobečtí. Oblíbence (favourites) nevychováte tím, že se všemi dětmi jednáte stejně, ale tím, že s každým jednáte podle jeho obdarování a podle období, ve kterém právě jsou. Tak mohou být všechny děti vašimi oblíbenci – mohou vědět, že jsou jedineční, milovaní, že jsou zdrojem vaší radosti – a že to není na úkor druhých, nýbrž pro požehnání druhých. Když vědí, že je tu pro ně neomezený zdroj přízně, nepotřebují se o ni lakotit.
- Synové vědí, že jsou přijatí, že jsou napojeni na otce, který jim rád dává dobré dary.
- Synové vědí, jak být milovaní – a jak milovat (Jan 17, Ježíš má Otcovu slávu a dal ji nám). Synové jsou si jisti v otcově lásce. Máme být známí právě láskou.
- Synové stojí o názory druhých, chtějí slyšet, co si druzí myslí, o nich samotných. Čím víc si je člověk jistý, tím je to snazší.
- Synové usilují o „víc“. Vědí, že je tu „víc“, i když to zatím ani není vidět, a vírou o to usilují. Mojžíš už toho s Bohem tolik prožil, a přesto žádal, aby směl vidět Boží slávu. Ježíš vykonal veliké věci, a přesto nám říká, že budeme dělat ještě větší věci, než jsme u něj viděli. Synové vedou své děti k tomu, aby šly dál a výš než oni.
- Synové rostou a zrají, Ježíš rostl na těle i v moudrosti. Synovství není dětinskost.
- Synové slouží – vědí, že jejich zdroje jsou tu pro dobro dalších lidí.
Nejvyšším povoláním je být synem / dcerou, který se stane i otcem / matkou.